Een verslaggever van BN/De Stem heeft onlangs Marianne Posthumus geinterviewd n.a.v. het 50-jarig jubileum. Hieronder lees je het complete interview.

Uitgerekend in het jaar dat DSO feest viert omdat de Klundertse korfbalvereniging een halve eeuw oud is, moet de club verhuizen. Van het centraal gelegen evenemententerrein aan de Ambachtsherenweg naar sportpark Niervaart aan de rand van het dorp. Jammer, vindt de een. Toch niet zo slecht, vindt de ander.

"We krijgen in ieder geval drie mooie kunstgrasvelden", zegt Marianne Posthumus. "Grasvelden zijn niet meer van deze tijd. Er zijn al heel veel verenigingen die kunstgrasvelden hebben. Natuurlijk zaten we aan de Ambachtsherenweg op een prima locatie. Midden in het dorp, maar een verhuizing was niet te voorkomen."

Over die verhuizing is al genoeg gezegd en geschreven. Daarvoor zitten we ook niet bij Marianne Posthumus, die samen met zeven andere DSO'ers in de jubileumcommissie zit. Door Samenspel Overwinnen bestaat vijftig jaar en dat mag uiteraard niet ongemerkt voorbij gaan. De feestweek begint vandaag. Vijftig jaar geleden waren er al genoeg Klundertenaren die korfbalden. Dat deden ze niet in het eigen dorp, maar in de omliggende dorpen bij verenigingen als De Kieviten uit Fijnaart en Be Fair uit Moerdijk.

Een vereniging in het eigen Klundert was een kwestie van tijd. Toen er steeds meer belangstellenden een balletje opgooiden om ook in Klundert een korfbalclub op te richten, besloot de korfbalbond een voorlichtingsavond te houden. Dat gebeurde in de kantine van de meubelfabriek Sprij aan de Oosterstraat en leverde in augustus 1959 meteen succes op.

Korfbalvereniging Klundert zag het levenslicht en sloot zich na een half jaar aan bij de Klundertse omnivereniging Spido waar turnen en volleybal de boventoon voerden.

"Dat ging toen niet zonder slag of stoot", weet Marianne Posthumus, die zelf ook al 32 jaar lid is van de korfbalclub die vanaf het begin in het geel-zwart speelt.

Geen woord te veel gezegd. Het is te lezen in de jubileumuitgave van tien jaar geleden, bij het veertigjarig bestaan van de vereniging.

Heftige discussies volgden, maar uiteindelijk werd op 2 maart 1960 toch besloten om samen met de gym en volleybal verder te gaan. Het duurde een tijdje voor iedereen de fusie accepteerde, maar toen de stofwolken uiteindelijk waren opgetrokken, bleken de verschillende afdelingen toch samen te kunnen werken. Anders hou je het natuurlijk ook geen dertig jaar uit met elkaar.

Toch kwam er een afsplitsing. Marianne Posthumus: "Het liep wel, maar iedereen ging een beetje zijn eigen gang. Veel samen doen was er niet bij. In november 1989 werd na enkele ledenvergaderingen besloten alleen als korfbalvereniging verder te gaan."

De leden konden kiezen uit zeven namen. Na twee stemmingsronden werd het Door Samenspel Overwinnen (DSO).

Ongeveer 200 leden telt de jubilerende club nu. Marianne Posthumus: "Met de senioren is het altijd wel goed gegaan. De jeugd strikken was een tijdje wat moeilijker, maar dat trekt nu toch weer aan. Momenteel hebben we zes seniorenteams en negen jeugdteams."

Het vlaggenschip van de vereniging, DSO I, speelt momenteel in de derde klasse. Marianne Posthumus: "We hebben een jaartje in de tweede klasse gespeeld, maar dat was kennelijk toch iets te hoog gegrepen voor ons." Zaterdag wordt de jubileumweek van DSO afgesloten met een dag vol feest. Dan ook worden de nog altijd spelende Mattie Vermeulen, Cor Hollemans en Rinus Leyten gehuldigd. Zij waren er vanaf het begin bij en zijn dus al vijftig jaar lid van de korfbalvereniging. Zelf is Marianne Posthumus al 32 jaar lid. Ook zij piekert er niet over de vereniging te verlaten. "Tsja, waarom ga je korfballen? Het is een veelzijdige sport waarbij zowel mannen als vrouwen actief zijn. In de loop der jaren is er natuurlijk wel het een en ander veranderd. Van drie naar twee vakken, de korf is niet meer van riet maar van kunststof. Ook een hele verbetering."

Maar nog belangrijker is dat DSO een uiterst gezellige vereniging is.

In het jubileumboekje valt het meer dan eens te lezen. Saamhorigheid is belangrijk zegt Elly Noordink en voorzitter Ad Schreuders: Vele leden zijn actief bij de vereniging. De toekomst zie ik dan ook met vertrouwen tegemoet.

Die toekomst ligt dan op het sportpark De Molenvliet waar de nieuwe kantine vorm krijgt en de kunstgrasvelden aangelegd worden. Marianne Posthumus: "Het is gewoon een leuke vereniging met veel activiteiten. Het is één grote familie."

bron: BN/De Stem van 8 september 2009