Het gaat goed met DSO en zeker ook met de jeugd! Het aantal jeugdteams blijft maar groeien, wat natuurlijk een fantastische ontwikkeling is. Om al deze jeugdteams van een goede scheidsrechter te voorzien, wordt alleen steeds lastiger. Wij zijn dan ook op zoek naar vrijwilligers die het leuk vinden om te leren hoe je een jeugdwedstrijd kunt fluiten. Vanaf september willen we dan ook bij DSO een cursus Jeugdscheidsrechter starten; deze cursus wordt gegeven bij DSO en zal begeleid worden door Erik Bosman.

Wat houdt de cursus in?

Het is belangrijk dat iedereen die fluit een goede basisopleiding heeft inzake de spelregels (het is sowieso ook wel handig om de spelregels goed te weten als je zelf korfbalt!). Het KNKV heeft hiervoor bepaald dat iedereen die gaat fluiten een basismodule moet volgen, een A-module of een B-module. De A-module is in principe genoeg om jeugdwedstrijden te leiden maar je bent nog niet officieel scheidsrechter! Mocht je dat wel willen dan kun je vervolgens de cursus jeugdscheidsrechter EF of jeugdscheidsrechter BCD volgen.

Wil je later nog verder met fluiten (bijv. verenigingsscheidsrechter of KNKV-scheidsrechter) dan moet je minimaal de B-module volgen. Zowel de A-module als de B-module zijn puur theoretisch en worden dmv een schriftelijk examen getoetst. Bij de A-Module heb je minder vragen. Mochten er personen zijn die dyslectisch zijn, dan bestaat de mogelijkheid om het examen mondeling af te leggen.

Als je na de basismodule de cursus jeugdscheidsrechter EF of jeugdscheidsrechter BCD gaat volgen, wordt er een praktijk examen afgenomen. Uiteraard ga je eerst een aantal wedstrijden dan 'oefenen' met het fluiten; Erik Bosman zal jullie in het begin zoveel mogelijk begeleiden zodat je na een aantal wedstrijden met een goed gevoel en met plezier onze eigen jeugd kan fluiten.

Hoeveel tijd kost mij deze cursus?

We verwachten dat je bij de basismodule 1 of 2 avonden bij DSO aanwezig zult moeten zijn voor uitleg over de spelregels. Daarnaast moet je (ter voorbereiding op het schriftelijk examen) de spelregels leren.

Voor de cursus Jeugdscheidsrechter EF / BCD zal je een paar keer op zaterdag een hele of halve wedstrijd fluiten, onder begeleiding van Erik. Voor het praktijkexamen moet je 1 hele wedstrijd fluiten.

Wie mogen er mee doen aan de cursus?

Iedereen die 15 jaar of ouder is!

Tip voor de A en B-jeugd: misschien is het wel leuk om je met zoveel mogelijk teamleden op te geven! Het is leuk, leerzaam en gezellig!

Heb je interesse, geef je dan op bij Karolien Michielsen (per mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., of telefonisch 0168-404600).

Natuurlijk hopen wij op een zo groot mogelijk groep deelnemers: hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Namens de TC

Karolien Michielsen.